Si voleu fer el pic de la Serrera, un cop hàgiu arribat a la collada dels Meners, heu de deixar el traçat i anar a l’esquerra, seguint les marques grogues i les fites, i pujar la carena sense dificultat. Heu de tornar a la collada per recuperar el traçat pel mateix camí. Hi afegireu 2 km i 200 m a la ruta establerta.

Heu d’iniciar el recorregut davant de l’església de Llorts, on trobareu una font. Travesseu la carretera per baixar fins a la Ruta del Ferro, que heu de seguir a l’esquerra per bon sender, i travessar la carretera en algun punt, sempre amb precaució, per arribar al nucli del Serrat. Després d’un revolt de la carretera, trobareu el rètol que us indica que entreu al parc natural de Sorteny i us senyala el camí fins al refugi, on arribareu després de trams de pujada forta.

Deixeu el refugi a la dreta i seguiu el GR, planejant entre arbres, fins a travessar el riu de la Cebollera, on fareu un tram de pujada forta fins al pas de la Serrera, una portella que us donarà pas a la pleta de la Serrera i, posteriorment, a la pleta de Sorteny, uns plans des dels quals ja veureu la collada dels Meners, on arribareu després d’un darrer tram de pujada per pedruscall.

Gireu a la dreta, seguint el traçat i les marques grogues, i extremeu la precaució en aquest tram. Aquí trobareu les cordes que us ajudaran en algun punt a superar la carena, fins a la pala final, molt dreta, que haureu de superar per pedra descomposta i on us haureu de servir de les mans fins a arribar al cim, amb el darrer tram més còmode. Des del pic de la Cabaneta ja veureu el pic de l’Estanyó, el proper objectiu i un dels gegants andorrans, amb 2.915 m d’alçada, al qual arribareu sense cap dificultat, després de travessar una collada herbosa i fer una pala curta per sender.

Coroneu el pic de l’Estanyó, amb la seva gran fita, i continueu per la carena, seguint els punts grocs en tot moment. Generalment és aèria, però sense perill; només en algun tram curt us haureu de servir de les mans. Després de la llarga carena, arribareu a una cota, ben senyalitzada, des de la qual ja veureu el coll d’Arenes, una àmplia collada on arribareu després d’una divertida tartera final.

Al coll, on trobareu senyalitzacions, gireu a la dreta per iniciar el darrer descens del trajecte, sempre per sender: primer per prat i posteriorment pel bosc. La baixada us donarà un descans a l’alçada de les bordes de l’Ensegur, que veureu a la dreta. Gireu a la dreta per prat fins a trobar una senyalització vertical. Gireu a l’esquerra i seguiu les indicacions de Llorts, que us guiaran a un descens ràpid, fent ziga-zagues entre arbres, i us deixaran de nou a la Ruta del Ferro, davant del poble, fins a arribar al punt de sortida fent una pujada suau.

AIGUA: Llorts, refugi de Sorteny (km 6), torrent sota el coll d’Arenes (km 17).

Dificultat
Difícil
Distància
22 km
Pas perillós
PRECAUCIÓ: zona de cordes a la carena de la collada dels Meners al pic de la Cabaneta, i fort pendent per pedruscall al darrer tram. Carena aèria, sense cap dificultat que us posi en perill, amb algun tram on us heu de servir de les mans entre el pic de l’Estanyó i el coll d’Arenes. Anireu a parar de nou a la Ruta del Ferro, davant del poble, i arribareu al punt de sortida fent una pujada suau.
Aigua
Punt de sortida
Iniciarem el recorregut davant de l’Esglèsia de Llorts